Plakāts zinātniskai konferencei

Pirmais no daudziem fantastiskiem plakātiem

Pāris nedēļas atpakaļ pabiju Spānijā, kur notika ģeoloģijas konference par minerālu aizvietošanas reakcijām. Parasti dalība konferencēs norisinās vienā no diviem veidiem: ar uzstāšanos vai ar plakātu.

Katram no šiem veidiem savas priekšrocības un trūkumi. Uzstāšanās bieži tiek uztverta kā prestižāka nodarbe nekā plakāta prezentācija un lielie profesori reti kad ķēpājas ar plakātiem, kamēr studentu vidū tieši plakāta prezentācija ir visbiežāk izmantotais veids. Uzstāšanās dod iespēju vienlaicīgi uzrunāt lielu daudzumu cilvēku, bet ir limitēta laika ziņā un nav piemērota plašām diskusijām. Plakāti paver lielisku iespēju saņemt atsauksmes par projektu un ir vairāk piemēroti, ja tiek prezentēts nepabeigts pētījums, bet pūļa uzmanība ir jādala ar desmitiem, simtiem un dažreiz pat tūkstošiem entuziastisku plakātu īpašnieku vienā telpā. Tā kā mans galvenais mērķis bija diskusijas, es braucu ar plakātu. Nav jau tā, ka man bija izvēles iespējas … ai, nu, labi, mērķis tika veiksmīgi sasniegts.

Bet šis ir arī viens no maniem pirmajiem plakātiem, un tā veidošanas laikā iemācījos pāris svarīgas lietas. Diemžēl dažas no tām pārāk vēlu.

Ko darīt un ko nedarīt:

  • Pirms sākt taisīt plakātu, ļoti noderīgi ir apstaigāt fakultāti un apskatīt citu plakātus, kas karājas pie sienām. Tas dod perspektīvu no malas un ļauj saprast kā veidot struktūru, kas piesaista uzmanību vai rada nevēlmi iepazīties ar saturu, kāda veida dizains izskatās vislabāk…utt.
  • Powerpoints noteikti nav labākā programma plakātu taisīšanai. Ja nav citas izvēles, jātaisa ar to pašu, bet katrā ziņā iesaku pameklēt alternatīvas. Zinu, ko runāju, jo pati šo plakātu uzmocīju ar Powerpointu. Lielākie trūkumi – teksts neapliecas ap attēliem, tāpēc jāizmanto neskaitāmi rāmji, saglabājot projektu, attēlu kvalitāte var tikt samazināta un dizaina iespējas ir ļoti limitētas. Parasti savu ilustrāciju veidošanai es izmantoju Inkscape (bezmaksas programma), bet tā, kā šai programmai ir problēmas ar lielām bildēm, plakātiem tā nederēs.  Nākošajā reizē mēģināšu kādu citu no open source grafiskajām programmām, piemēram, LaTeX, Scribus, GIMP vai citas.
  • Mazāk teksta, visur, kur iespējams bullet points kā arī daudz un lieli attēli. Plakātam ir jābūt pilnībā izlasāmam 5 minūtēs. Vairāk laika tik un tā neviens tam neveltīts. Sākumā mans plakāts iekļāva garu ievadu par visiem interesantajiem aspektiem starp metamorfismu un deformāciju. Pēc tam, kad piefiksēju, ka pat es to vienmēr izlaižu, nolēmu to pataupīt maģistra darbam un bloga ierakstiem.
  • Plakātam ir jābūt pašizskaidrojošam. Manējais tāds gluži nebija. Es vienmēr stāvēju blakus un skaidroju cilvēkiem savu projektu, ilustrācijas un saistību starp dažādām sadaļām. Šoreiz tas bija ok, jo mans mērķis bija izrunāt projektu tikai ar dažiem konkrētiem cilvēkiem, kas orientējās konkrētajā jomā, bet lielās konferencēs ar juceklīgu plakātu var pazaudēt daudz iespēju.
  • Daži cilvēki plakātu prezentācijas uztver kā pasīvu un garlaicīgu nodarbi, kur ir jāstāv pie plakāta un jāgaida, kamēr kāds pienāks un izrādīs interesi. Es tā vietā staigāju apkārt un meklēju cilvēkus, kas strādā ar līdzīgiem pētījumiem un vedu pie sava plakāta. Vai nu man veicās, vai arī es esmu ārkārtīgi biezādaina, bet izskatījās, ka viņi nāca labprātīgi.
  • Nekad nelidot ar Ryanair! Viņi mani piespieda izmest miskastē manu pirmo paštaisīto plakātu bagāžas ierobežojumu dēļ. Dažas lietas nav piedodamas. Šī ir viena no tām.
2 Responses to Plakāts zinātniskai konferencei

  1. Jurģis says:

    Ideāli, paldies par ieteikumiem, pats tūlīt pirmo taisīšu!

Komentēt

