Nospēlēt kubu

Professor Marcus du Sautoy (foto: Niall McDiarmid)

Vai zināji, ka kubu var nospēlēt? Ar mūzikas skaņām attēlot tā stūrus, skaldnes, šķautnes, parādīt visas simetrijas detaļas?

Šonedēļ man bija iespēja noklausīties Oksfordas Universitātes matemātikas profesora Markus du Sautoja (Marcus du Sautoy) lekciju par simetriju. Viņš ir izcils zinātnieks, kas 2001 gadā saņēma balvu par labāko pētījumu matemātikā, kas tiek piešķirta matemātiķiem zem 40 gadu vecuma, kā arī atzīts zinātnes komunikators, kas izdevis vairākas populārzinātniskas grāmatas un vadījis TV un radio raidījumu ciklus par matemātiku.

Lekcijā viņš stāstīja par to, kā bērnībā gribējis kļūt par spiegu, bet beigās kļuva par matemātiķi, par to, ko nozīmē būt matemātiķim, par matemātikas vēsturi un personību likteņiem tādām, kā Evariste Galois, kas 21 gada vecumā izstrādāja vienu no svarīgākajām teorijām matemātikā, un nākošajā rītā tika nošauts duelī, kā arī par savu pētāmo jomu – simetriju un tās piemēriem dabā, mūzikā, arhitektūrā un mākslā.

Viņš citēja Godfrīdu Leibnicu sakot, ka “mūzika ir bauda cilvēka prātam, ko tas gūst no skaitīšanas, neapzinoties, ka skaita”, un kā piemēru atskaņoja J.S. Baha „Goldberga variācijas”, kuru struktūra pakļauta tik stingriem noteikumiem, ka to varētu saukt par himnu simetrijai.

Lielākā daļa lekcijas bija veltīta sienu gleznojumiem Alhambras kompleksā, Spānijā, kas ir patiesi apbrīnojami. Laikā, kad šis cietoksnis tika būvēts, mauru māksliniekiem musulmanisms aizliedza attēlot dzīvas būtnes un augus, tāpēc tā sienas tika noklātas ar vissarežģītākajām ģeometriskajām figūrām. Pārsteidzošais tajā visā ir tas, cik labi šie mākslinieki izprata simetriju, jo uz cietokšņa sienām ir attēloti visi 17 simetrijas veidi, kas vispār ir iespējami.

Bieži vien zinātnieki grēko ar nevēlēšanos vai nespēju izskaidrot savus pētījumus sabiedrībai un tas ir viens no iemesliem, kāpēc tik maz jauniešu izvēlas studēt zinātni, un kāpēc masu medijos jaunākais zinātnes jomā tiek pasniegts sagrozītā veidā zem absurdi bezjēdzīgiem virsrakstiem, kas diskreditē zinātnes nozīmi sabiedrības acīs. Lekcijas, kā šīs ir lielisks piemērs, tam, ka par sarežģītām lietām var runāt vienkārši un interesanti, tajā pašā laikā nepadarot tās primitīvas, un cilvēki, kas to var izdarīt ir patiešām apbrīnojami.

 

Šeit var noskatīties līdzīgu lekciju tai, ko es klausījos (kubu var dzirdēt 18:06)

http://www.pulse-project.org/node/31

 

Sautoja vadītie raidījumu cikli (klikšķiniet uz nosaukuma, lai nokļūtu pie video):

Horizon: What Makes a Genius? – par to vai par ģēniju piedzimst vai kļūst

The Story of Maths – par matemātikas vēsturi

 

Horizon: Alan and Marcus Go Forth and Multiply – par dažādiem matemātikas trikiem

Horizon: The Secret You – par sevis apziņu un cilvēka prāta pētījumiem

A Brief History of Mathematics – par slaveniem matemātiķiem

 

Grāmatas:

The Music of the Primes

Finding Moonshine: A Mathematician’s Journey Through Symmetry

The Num8er My5teries: An Odyssey Through Everyday Life

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: